Kapitein Kustwacht: Wegslepen containerschip boven Vlieland was niet zonder risico

Het wegslepen van het containerschip Escape dat donderdag precies een maand geleden in de problemen raakte boven Vlieland was niet zonder risico. Dat zegt de Kustwacht. Het roer van het schip was vastgelopen, waardoor het schip alleen maar rondjes voer. Het ronddraaien van het containerschip in combinatie met de hoge golven maakte het voor de Kustwacht lastig om het schip weg te slepen.
De Escape © ANP
Om de Escape uit zijn benarde positie te bevrijden, zette de Kustwacht de noodhulpsleper Guardian in. Om de sleepverbinding tot stand te brengen, moest de Guardian zo dicht mogelijk langs het containerschip varen. De ruige weersomstandigheden met windkracht 8 tot 9 en golven tot zes meter maakten het een risicovolle operatie, is nu duidelijk geworden.
Als de golven van achter komen, kan de bemanning niet veilig op het dek werken.
De kapitein van de Guardian
"Die omstandigheden werken tegen", vertelt de kapitein van de Guardian. "Omdat het containerschip richting de kust blijft drijven, heb je niet veel kansen. Elke keer dat je mist, moet je de sleepboot opnieuw aanpassen aan het schip tot de golven dwars of voorop het schip staan. Dat kost tijd. Als de golven van achter komen, kan de bemanning niet veilig op het dek werken. Dan staat het achterdek onder water."
Uiteindelijk is het de bemanning van de Guardian gelukt om het schip weg te slepen. Toen het weer verbeterde, is het containerschip overgedragen aan een andere boot. Die heeft het schip naar Rotterdam gebracht. De Guardian is daarna doorgevaren naar de positie waar de Baltic Tern, een ander containerschip, vijf containers had verloren. De Guardian heeft de container met aceton gevonden en vastgemaakt totdat die geborgen kon worden.